ទស្សនៈពុទ្ធសាសនា - Business Buddhism

Website

ទស្សនៈពុទ្ធសាសនា

ចែករំលែកចំណេះដឹង

ទស្សនៈពុទ្ធសាសនា

     ក្នុងព្រះពុទ្ធសាសនា​ ទ្រឹស្តី​អរិយ​សច្ចៈ គឺជា​ទ្រឹស្តី​កំពូល​មួយ ។ អរិយ​សច្ចៈ មានន័យថា សេចក្តី​ ពិត​ដ៏​ប្រសើរ ដ៏​ខ្ពង់ខ្ពស់ ។ ​អរិយ​សច្ចៈ ដែល​ព្រះពុទ្ធ​បាន​ពិចារណា​មាន​បួ​នប្រការ ហៅថា ចតុរា អរិយ​សច្ចៈ

១- ទុក្ខ​អរិយ​សច្ចៈ​

២- សមុទយ​អរិយ​សច្ចៈ​

៣- និ​រោធអរិយ​សច្ចៈ​

៤- មគ្គ​អរិយ​សច្ចៈ ។​

១.ទុក្ខអរិយ​សច្ចៈ : គឺជា​សេចក្តី​ទុក្ខ​ពិត​ដែល​កើតមាន​ដល់​មនុស្សសត្វ​គ្រប់​រូប ហើយ​ពុំ​អាច​ចៀស ផុត​ឡើយគ្រាន់តែ​ខុសគ្នា​ត្រង់​អ្នក​ខ្លះ​មានទុក្ខ​តិច អ្នកខ្លះ​ទៀត​មានទុក្ខ​ច្រើន​ប៉ុណ្ណោះ ។ចំពោះ​ទុក្ខ ​របស់​មនុស្ស​មាន​បួន​ធំៗ​គឺ :

– ជាតិ​ទុក្ខ : ទុក្ខ​ព្រោះ​មាន​កំណើត​តាំងពី​ផ្ទៃ​ម្តាយ​មកម្ល៉េះ​

– ព្យាធិ​ទុក្ខ : ទុក្ខ​ព្រោះ​មាន​ជំងឺ​ផ្សេងៗ​មក​បៀតបៀន​

– ជរា​ទុក្ខ : ទុក្ខ​ព្រោះ​ចាស់ ជរា ​ទ្រុឌទ្រោម​

– មរណទុក្ខ : ​ទុក្ខ​ព្រោះ​សេចក្តីស្លាប់​ឈាន​ចូល​មក​ដល់​ ​មាន​ការឈឺចាប់ ឬ មានការ​ពិ​បាក​ខ្លាំង​មុនពេល​ស្លាប់​ ។​

២. សមុទយ​អរិយ​សច្ចៈ : គឺជា​សច​ក្តី​ពិតដែល​កើតឡើង​មក​អំពី​ហេតុ ឬមាន​ឫសគល់​យ៉ាង​ពិត ប្រាកដ ។ ឯ​ហេតុដែល​នាំឲ្យ​មាន​ទុក្ខ​មាន​ធំៗ​ពីរ​គឺ :

១ ទុក្ខ​ព្រោះ​អវិជ្ជា ដោយ​អវិជ្ជា​គឺ ជា​សេចក្តី​ល្ងង់ខ្លៅ ឬ មិនដឹង​ មិន​យល់​នូវ​ហេតុ​ដែល​នាំ​ឲ្យ​កើតទុក្ខ ។ អវិជ្ជា​នេះ​នាំឲ្យ​កើត​មាន​តណ្ហា​ឡើង ។

២ ទុក្ខ​ព្រោះ​តណ្ហា ដោយ​តណ្ហា​គឺជា​សេចក្តីស្រេកឃ្លានសេចក្តីប្រាថ្នាសេចក្តីលោភ​លន់​ ចង់មាន ចង់បាន​អ្វីៗ​គ្រប់បែបយ៉ាង មិនចេះ​ឆ្អែត​មិនចេះចប់ ។ តណ្ហា​ជា​ប្រភព ឬ​ជា​ឫសគល់​ចម្បង​ដែល​នាំ​ឲ្យ​កើតទុក្ខ​គ្រប់ប្រការ ហើយ​នាំឲ្យ​មាន​កំណើត​ថ្មី​បន្ត​គ្នា​មិន​ដាច់ ។​

៣- និរោធ​អរិយ​សច្ចៈ : គឺ​ការ​រួច​ស្រឡះ ឬ ការ​រំលត់ទុក្ខ​ជា​សេចក្តី​ពិត ។ ព្រះពុទ្ធ​ទ្រង់​សម្តែង​ថា ទី​ដែល​រួច​ចាក​ផុត​ទុក្ខ គឺ​និព្វាន ។ ដើម្បី​រំលត់​ឲ្យបាន​អស់រលីង​នោះ ​យើង​ត្រូវ​បំបាត់​អវិជ្ជា​ រំលីង​ឫសគល់​នៃ​ទុក្ខ​ គឺ​បំបាត់​អវិជ្ជា និង​រំលាយ​តណ្ហា។

​នៅក្នុង​ព្រះពុទ្ធសាសនា ដើម្បី​ធ្វើការ​រំលត់​ទុក្ខ គឺ​ត្រូវ​ប្រតិ​ប​តិ្ត​ដូចខាងក្រោម :

៤- មគ្គ​អរិយ​សច្ចៈ : គឺជា​ផ្លូវ ឬ មធ្យោបាយ​នាំ​ឲ្យ​ផុត​ចាក​ទុក្ខ គឺ​សេចក្តី​ពិត ។ ដើម្បី​រំលត់ទុក្ខ ហើយ​ទៅ​ដល់​និព្វាន ព្រះពុទ្ធ​បានបញ្ជាក់​ថា ការប្រកាន់​យក​ផ្លូវកណ្តាល ហើយ​ប្រកាន់​ប្រតិបត្តិ​យ៉ាង​ខា្ជប់ខ្ជួន​នូវម​គ្គ​ទាំង ៨ នោះ​គឺ :

១ សម្មា​ទិដ្ឋិ : ការយល់ឃើញ​ត្រូវ គឺ​ការយល់ឃើញ​ពិត​នូវ​សភាវធម៌​ទាំងពួង​

២ សម្មា​សង្កប្ប : ការ​ត្រិះរិះ​ត្រូវ គឺ​ការ​ត្រិះរិះ​ក្នុង​ការ​មិន​ព្យាបាទ មិន​បៀតបៀន ចំពោះ​មនុស្ស​សត្វ​ទូទៅ ។ ការ​ត្រិះរិះ​ត្រឹមត្រូវ​នាំ​ឲ្យ​មនុស្ស​ជួប​នូវ​ផល​ល្អ និង​ទទួលបាន​នូវ​សេចក្តីសុខ​ចម្រុងចម្រើន ។​

៣ សម្មា​វាចា : ការនិយាយ​ត្រឹមត្រូវ គឺ​ការប្រើ​ពាក្យ​សម្តី​ត្រឹមត្រូវ ​វៀរចាក​ការប្រព្រឹត្តិ​អាក្រក់ ​ដោយ​ការនិយាយស្តី​បួន​យ៉ាង :

៙ មុសា​វាទ ពាក្យ​មិន​ពិត ឬ និយាយ​កុហក​

៙ បិ​សុនា​វាទ ពាក្យ​និយាយ​ស៊កសៀត​ញុះញង់​បំបែកបំបាក់​

៙ ផរុសវាទ ពាក្យ​ជេរប្រទេច ​តិះដៀល​ដៀមដាម​

៙​សម្ផសប្ប​វា​ទ ពាក្យ​ឡេះឡោះ​ក្លែង​សើច​លេង​ឥតប្រយោជន៍​

៤ សម្មាក​ម្មន្ត គឺ​ជា​ទង្វើ​ត្រឹមត្រូវ​ ការងារ​ត្រឹមត្រូវ គឺ​ប្រព្រឹត្ត​ល្អ​ វៀរ​ចាក​កាយទុច្ចរិត​បីយ៉ាង :

– បា​ណ ​(​ការ​សម្លាប់សត្វមានជីវិត​)

– អទិន្ន​ (​ការ​លួ​ចទ្រព្យ​អ្នកដទៃ​)

– កា​មេ​(​ការប្រព្រឹត្តិ​ខុស​តាមផ្លូវ​កាម ឬ​រួម​ភេទ​ជា​ប្តី​ប្រពន្ធ កូន​អ្នក​ដទៃ​ដែល​មាន​គេ​ហួង​ហែង​ថែរក្សា​) ។​

៥ សម្មា​អាជីវ : គឺ​ការប្រកប​របរ​ទទួល​ទាន​ត្រឹមត្រូវ គឺ​វៀរចាក​ការ​ចិញ្ចឹមជីវិត​ខុស​គន្លង​ធម៌​ ដូចជា លួច ប្លន់ ទ្រព្យសម្បត្តិ​អ្នកដទៃ និង​ធ្វើ​ជំនួញ​ខុសច្បាប់​រដ្ឋ និង​ច្បាប់​ប្រពៃណី​ជា​ដើម ។​

៦ សម្មាវាយាម​ : គឺ​ការព្យាយាម​ត្រឹមត្រូវ គឺ​ការព្យាយាម​ខាង​ផ្លូវ​ចិត្តគំនិត ដូចជា​ការការពារ​មិនឲ្យ​មាន​អំពើ​បាប ឬ អកុសល​ដែល​នាំឲ្យ​មាន​ភាព​សៅហ្មង​ក្នុង​សន្តាន​ចិត្ត ។​

៧ សម្មា​សតិ : គឺ​ការ​ភ្ញាក់រលឹក​ត្រឹមត្រូវ ( ឬ ការនឹកឃើញ​ត្រឹមត្រូវ​ ការចងចាំ​បានល្អ) និង​ដឹងខ្លួន​ជានិច្ច ។ សតិ​ល្អ​ ប្រៀប​ដូចជា​ឆ្មាំទ្វារ​ដ៏​ល្អ​ក្នុង​ការឃ្លាំមើល និង​ការពារ​កុំឲ្យ​គ្រឿង​វិញ្ញាណមាន : ភ្នែក ត្រចៀក អណ្តាត ច្រមុះ កាយ​ទទួល​អារម្មណ៍​អាក្រក់​បាន ។​

៨ សម្មា​សមាធិ : ការធ្វើ​សមាធិ​ត្រឹមត្រូវ គឺ​ការ​ចម្រើន​ភាវនា ដើម្បី​តម្កល់ចិត្ត​ឲ្យ​នឹង​មិន​ឲ្យ​រវើរវាយ​ អណ្តែត​អណ្តូ​ង ពោលគឺ​តាំងចិត្ត​ឲ្យ​ស៊ប់ក្នុង​អារម្មណ៍​តែមួយ ។​

​ផ្លូវ ឬ មធ្យោបាយ​ទាំង​ប្រាំបី​ខាងលើនេះ បង្រួម​បាន​ដល់​(​សីល សម្មា​ធិ បញ្ញា​) ៕

ទស្សនៈ​កម្ម​ផលក្នងព្រះពុទ្ធសាសនា

ទស្សនៈ​កម្ម​ផល​របស់​ព្រះពុទ្ធ​បរមគ្រូ​នៃ​យើង មាន​ទំនាក់ទំនង​ទៅ​នឹង​ការវិល​កើត​-​ស្លាប់​នៃ​សត្វ លោក ។​ នៅក្នុង ​ព្រាហ្មណ៍​លទ្ធិ ភាវៈ​កើតឡើង​ដោយ​មាន​អាទិទេព​ជា​អ្នកបងើ្កត ។ ចំណែក​ក្នុង​ពុទ្ធ​លទ្ធិ ភាវៈ​កើតឡើង​ដោយ​ខ្លួនឯង​តាម​ច្បាប់ធម្មជាតិ ។ មនុស្ស ឬ​សត្វ​ធាតុ​ដែល​​កើត ឬ​ស្លាប់​គឺ​ដោយសារខន្ធ​ទាំង ៥ (​រូបក្ខន្ធ​-​វេទនា​ក្ខ​ន​-​សញ្ញា​ក្ខ​ន្ធ​-​សង្ខារក្ខន្ធ​-​វិញ្ញាណក្ខន្ធ ​) បាន​ជួប​ប៉ះទង្គិច​គ្នាផ្តុំ​ផ្សំគ្នា​​ហើយកើតឡើង ។ ភាវៈ​ដែល​មាន​កំណើត​ ហើយបែប​នេះ​រមែង​មាន​ការ ប្រែប្រួល​ធំ ធាត់ ហើយ​ទ្រុឌទ្រោម​រួច​រលត់​ខន្ធទាំង ៥ ទៅវិញ (​ស្លាប់​) រួច​ហើយ​ទើប​មាន​ការប៉ះទង្គិច​ផ្តុំ​ផ្សំគ្នា​ឡើងវិញជាថ្មីទៀត​(​ជីវិត​ថ្មី ​) យ៉ាងនេះ​រៀង​ដរាប​ទៅ ។

​ ក្នុង​ទស្សនៈនេះ​គេ​ចាត់ទុ​កការស្លាប់​ជា​ខណៈ​មួយ ដែល​ខន្ធទាំង​ប្រាំ​ត្រូវ​រលាយ ហើយ​ចាត់​ទុក​ការ​កើត​ជា​ខណៈ​មួយ​ដែល​ខន្ធទាំង ៥ ផ្តុំ​ផ្សំ​ជា​ថ្មី​ឡើងវិញ ។ ខន្ធទាំង ៥ នៃមនុស្ស​សត្វ​ត្រូវ​រលាយរលត់ ទៅវិញ​នៅ​ពេល​ស្លាប់​ក៏​ពិតមែន​ហើយប៉ុន្តែ​នៅ ​សល់​ថាមពល ឬ​ចំហាយ​នៃ​ខន្ធ ដែល​បាន​ប៉ះទង្គិច​នូវ​ធាតុ​ឯទៀតៗ បណ្តាលឲ្យ​កើតមាន​ជា​រូបមួយ​ឡើង​ទៀត ។ ថាមពលឬ​ចំហាយ ​នៃ​ជីវិត​ចាស់​នេះ​មានឈ្មោះ​ថា “​កម្មផល​” នេះឯង ។ ដូចនេះ​ជីវិត​ចាស់​មាន​ទំនាក់ទំនង​ជាមួយ​ជីវិត​ថ្មី ។ ជីវិត​ចាស់ និង​ជីវិត​ថ្មី​ដូចគ្នា​ផង​ប្លែក​គ្នា​ផង ។ ដូចគ្នា​ត្រង់​ជីវិត​ថ្មី​ទទួល​ចំហាយ​កម្ម​ផល​ពី​ជីវិត​ចាស់ ប៉ុន្តែ​ពុំ​ដូច ឬ​ ប្លែក​គ្នា​ត្រង់​ជីវិត​ថ្មី​មាន​ការកសាង​ការអប់រំ​ថ្មីៗ​ទៀត ។​

​ ទស្សនៈ​ពុទ្ធ​និយម​បាន​ពន្យល់​ឃើញថា សត្វលោក​ទាំងឡាយ​រមែង​វិល​កើត​វិល​ស្លាប់​មិនចេះ​អស់​មិនចេះហើយ​ក្នុង​សំ​ហ​វៈ ។ កាល​បើ​កើតឡើង​ហើយ​រមែង​មាន​ចាស់​ឈឺ​-​ស្លាប់ ហើយ​នៅ ពេលចាស់រមែង​ជួបប្រទះ ​នឹង​ទុក្ខសោក​រោគាធ្យាធិ និង​សេចក្តី​លំបាក​វេទនា​ផ្សេងៗមិន​ អាច​ជៀសផុត។ ឯ​ការ​ដែល​នាំ​ឲ្យ​ផុត​ចាក​ជរា​-​ឈឺ​-​ស្លាប់និង​ទុក្ខសោក​ផ្សេងៗ​បានគឺ​មិន ​ចាប់កំណើត ​តទៅទៀត  ព្រះពុទ្ធសាសនាឲ្យឈ្មោះ​ថា “​និ​ព្វាន” ។ ​

​តើ​កម្ម​ផល​ក្នុង​ពុទ្ធ​សាសនា មានន័យ​និង​លក្ខណៈ​ដូច​ម្តេច​ខ្លះ ?

​ ពាក្យ​ថា​កម្ម​ មានន័យថា អំពើ ការងារ កិច្ចការឬ​ ទង្វើ ដែល​មនុស្ស​ម្នាក់ៗបាន​ប្រព្រឹត្តិ​ដោយ​កាយ​ក្តី​-​ចិត្ត​ក្តី ។ កម្ម​ដែល​សំខាន់​ចែកចេញជា​បីយ៉ាង :

– កុសល​កម្ម : គឺ​អំពើ​ជា​កុសល​(​អំពើ​ល្អ​)

– អកុសល​កម្ម : គឺ​អំពើ​ជា​អកុសល​(​អំពើអាក្រក់​)

– អព្យាកត​កម្ម : គឺ​អំពើ​ជា​អព្យាក្រឹត (​មិនល្អ​មិនអាក្រក់​) ។​

​ ឯ​ពាក្យ​ថា​ផល គឺ​ផ្លែផ្កាដែល​លេច​ចេញ​អំពី​កម្ម ។ បើ​កម្ម​ល្អ ផល​ល្អ បើ​កម្ម​អាក្រក់ ផល​អាក្រក់ ។ មនុស្ស​ជា​អ្នក​កសាង​កម្ម​ខ្លួនឯង ហើយ​ត្រូវ​ទទួលយក​ផល​នៃ​កម្មនេះ​ខ្លួនឯង​ដែរ ។ ដូចនេះ​តាម​ទស្សនៈ​ពុទ្ធ​និយម មនុស្ស​ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ល្អ​-​អាក្រក់​-​ល្ងង់​-​ឆ្លាត​-​មាន​-​ក្រ​-​ស​-​ ខ្មៅ ៘ គឺ​មកពី​ការកសាង ឬ​អំពើ​របស់​មនុស្ស​ម្នាក់ៗ​នេះឯង ។ ម្យ៉ាងទៀត​អំពើ​ល្អ និង​អំពើអាក្រក់​ពុំ​លុប លាងឬ​សង​គ្នា​បានទេ។អំពើ​ល្អ​រមែង​ផលិតផល​ល្អ អំពើអាក្រក់​រមែង​ផលិត​ផល​អាក្រក់។ ប្រសិន បើ​អំពើ​នោះ​ល្អ​ផងអាក្រក់​ផង លទ្ធផល​ក៏​ល្អ​ផងអាក្រក់​ផងដែរ ។ ឯ​ផលកម្ម​មិន​សាបសូន្យ​ទេ គ្រាន់តែ​ទទួល​យូរ​ឬ​ឆាប់​ប៉ុណ្ណោះ :

– កម្ម​ខ្លះ​ផ្តល់​ផល​ភ្លាមៗ ក្នុង​បច្ចុប្បន្ន​ជាតិ​

– កម្ម​ខ្លះ​ផ្តល់​ផល​ក្នុង​ជាតិ​ខាងមុខ​

– កម្ម​ខ្លះទៀត​ផ្តល់​ផល​ក្នុង​ជាតិ​ជា​លំដាប់​តៗ​ទៅទៀត ។​

ទ្រឹស្តី​កម្មផល គឺជា​ទ្រឹស្តី​រវាង​ហេតុ និង​ផល​នេះឯង ហេតុ​តូច​ ផល​តូច ហេតុ​ធំ ផល​ធំ ហេតុ​ល្អ ផល​ល្អ ហេតុ​អាក្រក់ ផល​អាក្រក់ ។ល ។

 ពុទ្ធសាសនាជាប្រព័ន្ធសីលធម៌អ្វី ? ដោយ ព្រះវីរិយបណ្ឌិតោ ប៉ាង-ខាត់

សាស្រ្ដាចារ្យាខាងប្រវត្តិសាសនា (១៩១០-១៩៧៥)
វត្តអុណ្ណាលោម ភ្នំពេញ ព.ស. ២៥១៤ គ.ស. ១៩៧០

    សេចក្តីពិត ពុំគួរមានសេចក្តីសង្ស័យចំពោះពុទ្ធសាសនាទេ។ ពុទ្ធសាសនាពិតជាច្បាប់សីល ធម៌ (Système éthique) ដ៏ប្រសើរបំផុត ជាច្បាប់សម ប្រតិបត្តិគ្រប់សម័យដោយប្រពៃប្រសើរ លើស សីលធម៌ធម្មតាសកលលោកថែមទៀត។សីលធម៌ដែលព្រះសម្ពុទ្ធសំដែងទូន្មានសត្វ ជា សីលធម៌ខ្ពស់ផុតជាលំអខាងដើមនៃកុសលធម៌ទាំងពួងជាម៌ាគាដ៏ត្រង់ ដឹកនាំសត្វ ទៅកាន់ទីផុត ទុក្ខដែល ជាគោលដៅទីបំផុត ។ សីលធម៌ធម្មតាសកលលោក ជាច្បាប់សារវនពិតមែនតែពុំ មែន ជាច្បាប់ពេញលក្ខណៈបរិបូណ៌ ក្នុងការ ដឹកនាំសត្វលោក អោយលុះឥស្សរភាព (Liberté) បរិបូណ៌ ពោល គឺមោក្សធម៌នោះឡើយ។ សីលធម៌ធម្មតាសកលលោក បើ នឹង មានប្រសិទ្ធិភាព ពេញលេញលុះ ត្រាតែ​ប្រកបដោយបញ្ញា និង វិជ្ជាដទៃទៀតផងទើបសមគួរនឹងបានទទួលនាម ថាជាសីលធម៌ ប្រសើរពិតមែន ។

     ពុទ្ធសាសនាស្តីពី កម្ម ”អំពើ” (Action) គឺអំពើល្អ អាក្រក់ អព្យាក្រិត (កុសលកម្ម អកុសលកម្ម អព្យាកតកម្ម) ។ កម្មជាច្បាប់ធម្មជាតិពុំមែនជាច្បាប់តុលាការទេ។ច្បាប់តុលាការប្រកបដោយ ភ័យ ច្រើនណាស់។ សូមជ្រាបថា កម្ម ដែលស្តីទុកក្នុងពុទ្ធសាសនា គឺកម្មមានចេតនា។ ចេតនា គឺសីល ចេតនាគឺកម្ម ។ កម្មនេះពិតជាអោយផលវិបាកខ្លួនអែងពិត ព្រោះកម្មមានចេតនា។ ឯកម្ម មិនមានចេតនា ពុំស្តីទុកក្នុងពុទ្ធ សាសនាទេ។ កម្មទាំងអស់ មានពលានុភាពក្នុងខ្លួនឯងហើយ ធ្វើការជានិច្ចក្នុងខ្លួនអែង ចូរមើលចលនាមហាភូតរូបចុះ ធ្វើការក្នុងខ្លួនជានិច្ច។ ដូច្នេះ កម្មគឺអ្នក និមិត្ត ឬ ស្ថាបនិក (Architecte) សាងអ្វីៗទាំងអស់ក្នុងលោក ។ បើ អាទិទេពព្រហ្មនី ឬ តៅ៎មាន អត្ថន័យថា “ កម្ម ” វិញ នុ៎ះមាន សេចក្តីប្រសើរណាស់។ គួរសាធុជន ពោលថា ពុទ្ធសាសនានេះ ជា លិទ្ធិកម្មនិយម (លទ្ធិស្តីពីកម្ម) បានដោយបរិបូណ៌ ។

ប   ណ្តាកម្ម៣ប្រការខាងដើម អំពើល្អ (កុសលកម្ម) ជាអំពើសារវន្តបំផុតក្នុងការកសាងខ្លួនបុគ្គល ម្នាក់ៗអោយបានជាបុគ្គលប្រសើរ ហើយអោយរួចចាកទុក្ខគ្រប់ប្រការ ដោយការបំពេញព្រហ្ម ចរិយធម៌បរិបូណ៌ ដូចមានសេចក្តីក្នុងគម្ពីរមជ្ឈិមនិកាយ ដែលអង្គព្រះសម្ពុទ្ធត្រាស់ថា «ព្រះធម៌ (កុសលធម៌) ដែលបុគ្គលម្នាក់ៗបានចំរើនហើយ បានធ្វើអោយមានច្រើន ច្រើនហើយ ច្រើនទាល់ តែលើសលប់ អាចកន្លងបង់នូវ អធម៌(អកុសលធម៌) ទាំងអស់បានពិតប្រាកដ»។

    កម្ម(អំពើ)នៃព្រះអរហន្តជាខីណាស្រព ពុំមែនជាកុសល ឬ អកុសលទេព្រោះសន្តានចិត្តរបស់ លោក បានកន្លងផុតធម៌ទាំងពីរប្រការនេះអស់ហើយ ។ តែសេចក្តីនេះពុំមែនមានន័យថា ព្រះអរ ហន្តអស់ការងារទេ ពោលគឺមិនមានសេចក្តីថា ព្រះអរហន្តនៅស្ងៀមព្រងើយកន្តើយ(Passive)  ឡើយ ដោយពិតព្រះអរហន្តជាអ្នកសកម្ម (Active) ប្រសើរលើសជនសាមញ្ញទៅទៀត តែសកម្ម ភាព របស់លោកជាសកម្មភាព ឥតវិបាក ដែលហៅថា “កិរិយា” (កិរិយាដែលធ្វើមិន អោយផល ជាល្អជាអាក្រក់ )ហើយជាសកម្មភាពដឹកនាំសត្វអោយដើរទៅតាមមាគ៌ាដ៏ប្រសើរ ដែល លោក បានត្រាស់ដឹងពិតតាមពិត ឆ្ពោះទៅកាន់សិវដ្ឋានក្សេមក្សាន្តនិរទុក្ខនិរភ័យ ។ សកម្មភាព របស់ លោក តាមធម្មតាជាអំពើ កុសលជាអំពើមានអានុភាពខ្លាំងដឹកនាំសត្វលោកអោយ បានសំរេច ប្រយោជន៍ ឧបមាដូចមាស មាសដែលជាងមាសដេញអោយអស់មន្ទិលហើយជាវត្ថុ ធាតុបរិសុទ្ធ មិនបាច់ដេញទៅទៀតយ៉ាងណា ព្រះអរហន្តជាវត្ថុធាតុបរិសុទ្ធ មិនមានករណីយកិច្ច ដែលជា កម្ម វិបាកតទៅទៀតទេយ៉ាងនោះដែរ ។ ព្រះអរហន្តយល់ច្បាស់ធម៌ចាក់ធ្លុះធម៌ពិតតាមពិត ដោយពិត ត្រាស់ដឹងធម៌ ជាធម៌មានភាពបំផ្លាញបង់នូវសង្សារចក្រ ពោលគឺ បដិច្ចសមុប្បាទធម៌ «ធម៌ជា ច្បាប់ហេតុផល»។

     សេចក្តីដូចបានពោលមកនេះ គួរលើកមកបញ្ជាក់ម្តងទៀតថា លក្ខណៈអ្វីជាអាទីទេពដែលថា មាន អានុភាពលើអ្វីទាំងអស់ ឬអ្វីដទៃទៀតដែលជាភាពតំណាងអាទិទេព មានរិទ្ធានុភាពនោះពុំ មាន ចំណែកណាមួយ ទាល់តែសោះនៅក្នុងពុទ្ធសាសនា ។ ក្នងពុទ្ធសាសនាពុំមានអ្នកណាមួយ ជាអ្នកចាំប្រទានរង្វាន់ ឬជាអ្នកចាំដាក់បណ្តាសា អោយមានបាបនោះទេ។សុខក្តីទុក្ខក្តីសុទ្ធតែ ជា ផល ដែលចេញមកពីកម្មអំពើរបស់ខ្លួនគ្រប់គ្នាទាំងអស់។គំនិតដែលគិតថាទេពតាពេញព្រះទ័យ ហើយប្រោសប្រទានរង្វាន់ក្តី ឬទេពតាមិនសព្វព្រះទ័យ ហើយក្រេវក្រោធដាក់បណ្តាសាអោយ មានបាបក្តី ពុំមាននៅក្នុងសន្តានចិត្តពុទ្ធសាសនិកជនទេសូម្បីតែក្តីសង្ឃឹមថាទេពតានឹងប្រោស ប្រទានរង្វាន់ក្តីឬក្តីបារម្ភថាទេពតានឹងដាក់បណ្តាសាក្តីក៏ពុំមានដែរ ។ ពុទ្ធសាសនិកជនដឹងខ្លួន ចំពោះវិបាករបស់ខ្លួនក្នុងអនាគតកាលជានិច្ច?

  1. -មានសតិសម្បជញ្ញៈ តាំងចិត្តវៀរអំពើអាក្រក់ដោយកាយ វាចា ចិត្ត ព្រោះយល់ច្បាស់ថា អំពើ អាក្រក់ជាផលអាក្រក់ នាំអោយ
  2. រងទុក្ខវេទនា នៅនាលោកនេះនិងបរលោក ហើយជាហេតុនាំពន្យឺតដំណើរមិនអោយសំរេច និព្វានឆាប់។
  3. -តាំងចិត្តបំពេញកុសលធម៌ព្រោះយល់ច្បាស់ថាអំពើល្អជួយស្រោចស្រង់ខ្លួនអោយបានក្តី សុខនៅនាលោកនេះនិងបរលោក
  4. ហើយនាំខ្លួនអោយខិតចូលទៅជិតសម្មាសម្ពោធិញ្ញាណ«ការត្រាស់ដឹង»ដែលជាគោល បំណង អវសានបំផុត ។

         ដើម្បីយល់ច្បាស់នូវសីលធម៌ដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់នេះ សូមអស់លោកអ្នកទាំងឡាយអញ្ជើញមើល ពុទ្ធភាសិតនានាដែលមាននៅក្នុងសូត្រទាំងឡាយមានធម្មបទសិគាលោវាទសូត្រ ព្យគ្ឃបជ្ជសូត្រ មង្គលសូត្រ ករណីយសូត្រ បរាភវសូត្រ វសលសូត្រ ធម្មិកសូត្រ ជាដើមទៀតចុះ។ ដូច្នេះ ពុទ្ធសា សនានេះបើមើលតាមអត្ថន័យមួយបែប ពុំមែនត្រឹមតែជាទស្សនវិជ្ជាប៉ុណ្ណឹងទេបើមើល តាមអត្ថ ន័យមួយបែបទៀត ជាទស្សនវិជ្ជាលើទស្សនវិជ្ជាទាំងឡាយទៅទៀត។ពុទ្ធសាសនា នេះ បើមើល តាមអត្ថន័យមួយបែបពុំមែនត្រឹមតែជាលទ្ធិសាសនា(Religion)ទេបើមើលតាមអត្ថន័យ មួយបែប ទៀត ជាលទ្ធិសាសនាលើលទ្ធិសាសនាទាំងឡាយ។ពុទ្ធសាសនាបើនិយាយពីសីលធម៌ ជាសីល ធម៌ប្រសើរលើសលើវិធីសីលធម៌ទាំងឡាយ។រីសីលធម៌នេះទៀត ពិតជាខាងដើមនៃ សេចក្តីល្អ (កុសលធម៌) ទាំងឡាយ ហើយសូមជ្រាបថា ពុំមែនជា នៅចុងប៉ូចនៃពុទ្ធសាសនាទេ ។

     ពាក្យថា “ពុទ្ធសាសនា” បើតាមអត្ថន័យជាភាសាបាលី ដែលជាសំនៅដើម លោកប្រើពាក្យថា “ធម្ម” ជាពាក្យដែលលោកលើកយកមក ប្រើសំរាប់ហៅ “ពុទ្ធសាសនា” ។ ពាក្យថា “ធម្ម” មិនមាន អត្ថន័យក្នុងភាសាដទៃណាមួយ អោយមានសំនួនវោហារប៉ុនគ្នាឡើយ។ឯពាក្យថា“ធម្ម” នេះមានប្រាកដការនិយម ពោលគឺជាវាទៈដែលស្តីពីសច្ចធម៌ជាធម៌ពិតដ៏ប្រសើរដឹកនាំសត្វទៅ កាន់សេរីភាព ទៅកាន់ការរួចស្រលះ = មោក្ខធម៌ (ការរួចស្រលះដោយខ្លួនឯង)។ ធម៌នេះ ទោះ បីព្រះសម្ពុទ្ធ កើតឡើងក្តី មិនកើតឡើងក្តី តែងតែជាធម៌ប្រាកដការនិយមជា ប្រក្រតី។ ព្រះសម្ពុទ្ធ គ្រាន់ជាអ្នក បើកធម៌នេះបង្ហាញអោយមើលឃើញ ប្រត្យ័ក្សដូចជាបើកគំរបដែលគ្រប លាក់វត្ថុអ្វី មួយអោយ មើល ឃើញតែប៉ុណ្ណោះទេព្រោះថាធម៌នេះកប់បាត់ក្នុងអវិជ្ជាធម៌របស់ មនុស្សទាំង ឡាយ លុះព្រះ អង្គ បានត្រាស់ដឹងធម៌ហើយ ទើបទ្រង់ប្រកាសធម៌នេះឡើងដល់ មនុស្សទេពតា ព្រហ្ម ទាំងឡាយ ដោយករុណាធម៌របស់ព្រះអង្គ ។ បើប្រៀបធៀបជាសេចក្តីអោយ ឃើញពិត ធម៌នេះជាធម៌រតនវត្ថុ ដូចពេជ្រកប់នៅក្នុងភ្នំគឺអវិជ្ជាព្រះពុទ្ធទ្រង់ជាអ្នកឃើញធម៌គឺ ពេជ្រនេះ ហើយគាស់កកាយយក មកបង្ហាញសត្វទាំងឡាយថា “នេះធម៌នាំអ្នកទាំងឡាយទៅ កាន់ឥស្ស រភាព (មោក្ខធម៌) ផុតអន្លុង ទុក្ខគ្រប់ប្រការ”។ដូច្នេះ សាធុជនទាំងឡាយជា អ្នកស្រលាញ់ខ្លួនគួ រប្រតិបត្តិតាមពុទ្ធសាសនា  នេះចុះអស់លោកអ្នកនឹងបានក្តីសុខសមតាមប្រាថ្នាពុំខានឡើយ ។

 

No comments:

Post a Comment