អារីស្តូត (Aristotle) ជាទស្សនវិទូក្រិច (៣៨៤-៣២២) មុនគ្រឹះសករាជ។ ចំពោះទស្សនវិជ្ជា លោកក៏បានចាប់អារម្មណ៍ផងដែរទៅលើបញ្ហានយោបាយ។ លោកបានពោលថា “វិទ្យាសាស្រ្តនយោបាយ គឺជាកិច្ចការរបស់រដ្ឋ ឬសង្គម។” តាមគំនិតរបស់អារីស្តូត រដ្ឋគឺជាសង្គម ហើយរដ្ឋកើតឡើងដោយសារតែពលរដ្ឋរួមផ្តុំគ្នាជាច្រើន។
អារីស្តូតបានបន្សល់ទុកនូវស្នាដៃជាសំណេររហូតដល់ទៅប្រមាណជា ២០០ ហើយស្នាដៃអស់ទាំងនេះត្រូវបានរក្សាទុកនៅក្នុងបណ្ណាល័យនៃសាលារៀនរបស់អារីស្តូត ដែលត្រូវបានគេចាត់ទុកថាជាបណ្ណាល័យដ៏ធំជាងគេបង្អស់នៅលើពិភពលោក នៅក្នុងសម័យកាលនោះ។ នៅក្នុងចំណោមស្នាដៃរបស់អារីស្តូតទាំង ២០០នេះ មានតែប្រមាណជា ៣១ប៉ុណ្ណោះ ដែលសេសសល់មកទល់នឹងសម័យកាលបច្ចុប្បន្ន ហើយក្នុងចំណោមនោះ ភាគច្រើនលើសលុប គឺជាកំណត់ត្រាផ្ទាល់ខ្លួន ដែលអារីស្តូតតាក់តែងឡើង សម្រាប់ការបង្រៀននៅសាលា ជាជាងជាសៀវភៅ ឬឯកសារ សម្រាប់ផ្សព្វផ្សាយជាសាធារណៈ។
អារីស្តូតបានធ្វើការបែងចែកចំណេះដឹងទៅតាមផ្នែកផ្សេងៗគ្នា រួមមាន ចំណេះដឹងខាងផ្នែកសីលធម៌, នយោបាយ, គណិតវិទ្យា, ជីវវិទ្យា ។ល។ និង។ល។ ហើយទ្រឹស្តីរបស់អារីស្តូតក៏មានលក្ខណៈទូលំទូលាយគ្របដណ្តប់ទៅលើស្ទើរតែគ្រប់ផ្នែកផងដែរ ចាប់តាំងពីទស្សនវិជ្ជានយោបាយ សីលធម៌ សិល្បៈនិងកំណាព្យ រហូតដល់ខាងផ្នែកវេជ្ជសាស្រ្ត ជីវវិទ្យា តក្កវិទ្យា និងវិទ្យាសាស្រ្តទូទៅ គឺគណិតវិទ្យា និងរូបវិទ្យា។
ទាក់ទងនឹងទស្សនវិជ្ជានយោបាយ គេអាចរកឃើញនូវគោលគំនិតសំខាន់ៗរបស់អារីស្តូត នៅក្នុងសៀវភៅ ដែលមានចំណងជើងថា “នយោបាយ” (ឬជាភាសាបារាំង La Politique ឬជាភាសាអង់គ្លេស Politics)។ ជាទូទៅ គេសង្កេតឃើញមានសម្តីមួយឃ្លារបស់អារីស្តូត ដែលមាននៅក្នុងសៀវភៅនេះ ហើយដែលត្រូវបានគេលើកយកមកនិយាយញឹកញាប់ជាងគេរហូតមកទល់នឹងពេលបច្ចុប្បន្ន គឺឃ្លាជាភាសាបារាំងថា “L’homme est un animal politique” ឬជាភាសាអង់គ្លេស “Man is a political animal” ដែលមានន័យជារួមថា ធម្មជាតិរបស់មនុស្សគឺត្រូវផ្សាភ្ជាប់ដោយមិនអាចកាត់ផ្តាច់បានពីនយោបាយ ហើយ “នយោបាយ” នៅត្រង់កន្លែងនេះ គឺសម្តៅលើនយោបាយក្នុងន័យទូលាយ ពោលគឺសំដៅទៅលើជីវិតជាសហគមន៍ ឬរដ្ឋ។
តាមគំនិតរបស់អារីស្តូត បង្ហាញថា “មនុស្សលោក គឺជាសត្វចេះធ្វើនយោបាយពីធម្មជាតិមកដែលជាលក្ខណៈវិសេសរបស់មនុស្ស មានលក្ខណៈវិសេសមួយទៀត គឺមនុស្សព្យាយាមរស់នៅក្នុងសង្គមរួមទាំងអស់គ្នា ពោលគឺរស់នៅក្នុងរដ្ឋតែមួយ។” តាមទស្សនៈរបស់អារីស្តូតបង្ហាញថា “រដ្ឋកកើតឡើងដោយសារតែហេតុផលចាំបាច់មួយ គឺធ្វើយ៉ាងណាឲ្យជីវិតរស់នៅរបស់ពលរដ្ឋ មានភាពប្រសើរជាងមុន។ ហើយមានតែនៅមជ្ឈមណ្ឌលខាងក្នុងរដ្ឋទេ ដែលបង្កលក្ខខណ្ឌល្អៗឲ្យមនុស្សរស់នៅក្នុងភាពសុខដុមរម្យនា និងសុភមង្គល ពីព្រោះភាពយុត្តិធម៌ និងសិទ្ធិដែលបានបម្រើផលប្រយោជន៍ឲ្យប្រជាពលរដ្ឋគ្រប់រូបដែលនៅក្នុងរដ្ឋប៉ុណ្ណោះ។”
អារីស្តូត ជាសិស្សម្នាក់ក្នុងចំណោមសិស្សជាច្រើនរបស់ផ្លាតូ (Plato)។ ភាពខុសគ្នារបស់អារីស្តូតទៅនឹងលោកគ្រូរបស់ខ្លួន គឺមកពីប្រភពមូលដ្ឋាននៃទស្សនវិជ្ជាផ្សេងៗគ្នា ដែលជាមូលហេតុធ្វើឲ្យគំនិតនយោបាយរបស់មហាទស្សនវិទូទាំងពីរនេះ ក៏មិនដូចគ្នាដែរ។ អារីស្តូត បានកំណត់នូវគោលការណ៍បួនយ៉ាងដំបូងបង្អស់នៃការកកើតគំនិតរូបធាតុ មូលហេតុ និងគោលបំណង។ អារីស្តូត ខុសពី ផ្លាតូ ត្រង់គិតថា “រូបធាតុកើតមុន រីឯគំនិតកើតក្រោយ។” រូបធាតុ និងគំនិត មានលក្ខណៈឯកភាពគ្នា មិនអាចកាត់ផ្តាច់ពីគ្នាបានទេ។ សម្រាប់អារីស្តូត រូបធាតុជាដំបូងមានលក្ខណៈអសកម្ម ចំណែកគំនិតមានលក្ខណៈសំខាន់ជាង ហើយគំនិតដែលអាចកើតឡើងបាន ទាល់តែមានសកម្មភាពជាមួយរូបធាតុ។ ម្យ៉ាងទៀត សម្រាប់អារីស្តូត ខ្លឹមសារ និងបាតុភូតដែលបានកើតឡើង គឺលោកបានបង្ហាញថា “ខ្លឹមសារ កើតមានឡើងតាមរយៈរូបធាតុនិយម។”
ស្នាដៃដ៏សំខាន់របស់អារីស្តូត បានបង្ហាញនូវទស្សនៈទានរបស់ខ្លួនជាច្រើនពាក់ព័ន្ធនឹងនយោបាយ។ ដូចជាផ្លាតូដែរ អារីស្តូត បានចាប់ផ្តើមនូវការបែងចែកលក្ខណៈនៃរបបនយោបាយ និងទម្រង់គ្រប់គ្រងរដ្ឋ។ ការបែងចែកទម្រង់គ្រប់គ្រងរដ្ឋរបស់ផ្លាតូ មានលក្ខណៈខុសគ្នាខ្លះៗ អំពីការបែងចែកទម្រង់គ្រប់គ្រងរដ្ឋរបស់អារីស្តូត។ ទស្សនៈទានរបស់ផ្លាតូ បានគិតថា “គោលការណ៍សំខាន់របស់រដ្ឋ គឺគុណធម៌។” អារីស្តូត បានកំណត់នូវរចនាសម្ព័ន្ធនយោបាយដែលមានសម្បទានមានបីប្រភេទ ដោយអាស្រ័យនឹងគុណធម៌ ហើយកំណត់ទម្រង់នយោបាយដែលមិនមានសម្បទាន ៣ ប្រភេទទៀត។ ប្រភេទរបបនយោបាយមានសម្បទាន តាមទស្សនៈអារីស្តូត គឺរបបរាជានិយម (Monarchy) របបអភិជនាធិបតេយ្យ ឬពួកវណ្ណៈខ្ពស់ (Aristocracy) និងមជ្ឈិមវិថីអធិបតេយ្យ (Polity) ។ ហើយរបបនីមួយៗ នៃរបបទាំង ៣ នេះ សុទ្ធតែមានលក្ខណៈអវិជ្ជមានរបស់វា។ តាមទស្សនៈអារីស្តូត បើរបបរាជានិយមមិនប្រកាន់គោលការណ៍របស់ខ្លួន គឺក្លាយជារបបផ្តាច់ការ (Tyranny) ចំណែកឯរបបអភិជនាធិបតេយ្យ អាចកើតមានឡើងនូវរបបគណាធិបតេយ្យ (Oligarchy) រីឯ Polity វាអាចក្លាយទៅជារបបប្រជាធិបតេយ្យ (Democracy) ។ ភាពខុសគ្នានៃរបបនយោបាយរបស់ផ្លាតូ និងអារីស្តូតបានរកឃើញនូវរបបនយោបាយមួយទៀតគឺ Polity ។ Polity គឺជារបបនយោបាយមួយដែលអំណាចស្ថិតនៅក្នុងដៃវណ្ណៈកណ្តាល។ ការកំណត់របស់អារីស្តូតនេះ បានចេញជារូបរាងនៅក្នុងរបបប្រជាធិបតេយ្យ (Democracy) នៃប្រទេសលោកខាងលិច ដែលសព្វថ្ងៃនេះគេអាចចាត់ទុកថា ជារបបប្រជាធិបតេយ្យមួយដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់នៅក្នុងលោក ដែលប្រឹងប្រែងដើម្បីសេចក្តីចម្រើនលើគ្រប់វិស័យនៃសង្គមមនុស្ស (Human Society) ។ ការបែងចែករបបនយោបាយដែលអារីស្ដូតបានបង្ហាញនៅក្នុងស្នាដៃរបស់ខ្លួន ឃើញថាការបែងចែកនេះ អារីស្តូត បានចាប់អារម្មណ៍ចំពោះរចនាសម្ព័ន្ធរដ្ឋពីរប្រភេទ គឺទម្រង់រដ្ឋសម្បទាន និងទម្រង់រដ្ឋមិនសម្បទាន (សម្រាប់អារីស្តូត របបនយោបាយ និងទម្រង់គ្រប់គ្រងរដ្ឋ ពុំទាន់មានលក្ខណៈច្បាស់នៅឡើយទេ) លោកគិតថា “ទម្រង់រដ្ឋសម្បទាន មានលទ្ធភាពដើម្បីបង្កើតនូវគុណធម៌មួយចំនួន រីឯទម្រង់រដ្ឋមិនសម្បទានវិញមិនអាច។” អារីស្តូត បានកំណត់នូវរបបនយោបាយ និងទម្រង់គ្រប់គ្រងរដ្ឋ គឺស្ថិតនៅលើអំណាចពិតប្រាកដរបស់រដ្ឋ។ អារីស្តូត បានធ្វើការអះអាងថា “ភាពខុសគ្នារវាងរបបនយោបាយផ្សេងៗគ្នា គឺនៅត្រង់ចំនួនមេដឹកនាំរដ្ឋ។” អារីស្តូត បានបង្ហាញនូវរបបនយោបាយ និងទម្រង់គ្រប់គ្រងរដ្ឋ ដែលស្ថិតនៅក្នុងការកំណត់ និងការបែងចែកប្រភេទទាំងពីរផ្សេងពីគ្នានៃរចនាសម្ព័ន្ធរដ្ឋគំរូ។
រដ្ឋគំរូទី១ អារីស្តូត ចាប់អារម្មណ៍ទៅនឹងរដ្ឋគំរូដែលមានលក្ខណៈខុសពីគេទាំងអស់។ រដ្ឋគំរូ បានផ្តល់ការបំពេញជូនសង្គមនូវស្ថេរភាពយូរអង្វែង ជាអតិមរមា រដ្ឋបែបនេះ សម្រាប់អារីស្តូត ជារដ្ឋគំរូនៅក្នុងការអនុវត្តនយោបាយ។ អារីស្តូត បានគិតថា ”Polity ជារបបនយោបាយគំរូ ព្រោះនៅក្នុងរបបនេះ អំណាចស្ថិតនៅក្នុងការគ្រប់គ្រងដោយវណ្ណៈកណ្តាល។” តាមទស្សនៈរបស់អារីស្តូត Polity គឺចំពោះរដ្ឋណាដែលដឹកនាំប្រកបដោយគតិវិញ្ញូ និងភាពទទួលខុសត្រូវចំពោះសកម្មភាពរបស់ខ្លួន ហើយអំណាចស្ថិតនៅក្រោមការគ្រប់គ្រងរបស់មនុស្សភាគច្រើន។ ហើយទោះជាយ៉ាងណាក្តី ក៏ទម្រង់ Polity នេះខ្លាំងជាងប្រព័ន្ធចុងម្ខាងៗ មានន័យថា ចុងទាំងសងខាង គឺមានកម្លាំងស្មើគ្នា ហើយអាចរារាំងសត្រូវបាន។
រដ្ឋគំរូទី២ អារីស្តូត បានឲ្យតម្លៃដោយគិតថាប្រសើរបំផុតចំពោះទស្សនៈប្រកបដោយសីលធម៌ នៅក្នុងរបបដែលនៅទីនោះ ប្រជាពលរដ្ឋប្រឹងប្រែងដើម្បីបានទទួលនូវកិត្តិយស និងគុណធម៌នៅក្នុងជីវិត។រចនាសម្ព័ន្ធរដ្ឋដែលល្អបំផុត គឺជាអង្គការមួយដែលផ្តល់នូវលទ្ធភាពដល់មនុស្ស ដើម្បីរស់ក្នុងភាពរុងរឿង និងសុភមង្គល។ រដ្ឋគំរូ អារីស្តូត បានចាប់អារម្មណ៍ជាខ្លាំងចំពោះស្ថានភាពខាងក្រៅនៃអត្ថិភាពរបស់រដ្ឋ ជាបឋម គឺចំនួនប្រជាពលរដ្ឋ ស្ថានភាពរស់នៅ ជាមួយនឹងការឧបត្ថម្ភគ្រប់បែបយ៉ាង និងស្ថានភាពទឹកដី ដើម្បីការពារ និងទប់ទល់សត្រូវឈ្លានពាន។ តាមទស្សនៈរបស់អារីស្តូត ដែលបានចារនៅក្នុងរបបនយោបាយ បានឲ្យយើងដឹងថា ក្នុងចំណោមប្រជាជន ត្រូវបានបែងចែកចេញពួកសិប្បករ និងឈ្មួញ ព្រោះក្នុងកិច្ចការជីវិតរបស់គេ មិនឆ្លើយតបទៅនឹងគុណធម៌ទេ ដើម្បីមានតួនាទីជាពលរដ្ឋចំតួ គឺមានតែពួកកសិករទេ។ ប្រជាពលរដ្ឋទាំងអស់ ត្រូវតែចូលរួមជួយគ្នាទៅវិញទៅមកក្នុងគ្រប់សកម្មភាព និងគ្រប់មធ្យោបាយទាំងអស់ ដែលជាកិច្ចការកសិកម្មក្នុងសង្គម។ អារីស្តូត បានគិតថា “នៅក្នុងរដ្ឋគំរូ ត្រូវតែបែងចែកដីធ្លី ជាសម្បត្តិរួម និងជាសម្បត្តិឯកជន។” ចំពោះដីរួម អារីស្តូត បានគិតថា ”ត្រូវតែបែងចែកជាពីរផ្នែក។ ប្រាក់ចំណូលដែលបានមកពីចំណែកមួយក្នុងចំណោមនេះ ត្រូវគេប្រើសម្រាប់សេចក្តីត្រូវការនៅក្នុងសាសនា រីឯចំណែកទីពីរ គឺសម្រាប់មូលនិធិសង្គម (Social foundation)។”
ដូច្នេះ ភាពខុសគ្នាជាមូសដ្ឋាននៃទស្សនទាននយោបាយរបស់អារីស្តូត និងផ្លាតូ ស្ថិតនៅត្រង់ថា អារីស្តូតមានទស្សនៈផ្ទុយនឹងលោកគ្រូរបស់ខ្លួន ត្រង់កន្លែងតថភាព និងលក្ខណៈជាគំរូ ដែលបានកំណត់តម្លៃ និងទិសដៅជាក្រឹតក្រមចំពោះការស្រាវជ្រាវបញ្ហានយោបាយ។ រដ្ឋគំរូរបស់អារីស្តូត អាចកើតឡើងបាន អាស្រ័យកត្តាពីរយ៉ាង កត្តាទីមួយ គឺស្ថេរភាព និងកត្តាទីពីរ គឺក្រមសីលធម៌។ ដូច្នេះ សម្រាប់អារីស្តូត មានរចនាសម្ព័ន្ធរដ្ឋគំរូពីរយ៉ាង។ ម្យ៉ាង គឺរដ្ឋដែលគិតគូរដល់ប្រយោជន៍រួមនៃវណ្ណៈកណ្តាលជាអតិបរមា ម្យ៉ាងទៀត គឺរចនាសម្ព័ន្ធ សំដៅទៅលើគោលការណ៍បុគ្គលិកភាព ដែលជាមនុស្សប្រកាន់ខ្ជាប់នូវគុណធម៌ ដែលជាទិសដៅនយោបាយសង្គមដ៏សំខាន់បំផុត ជាពិសេស គឺនយោបាយទំនាក់ទំទងគ្នារបស់ប្រជាជនដែលរស់នៅក្នុងរដ្ឋ។ និយាយអំពីរដ្ឋអារីស្តូតបានបង្ហាញថា “មនុស្ស គឺជាសត្វចេះធ្វើនយោបាយពីធម្មជាតិ ហើយដឹកនាំខ្លួនការប្រឹងប្រែងជាសភាវគតិ ដើម្បីរស់នៅជាមួយគ្នា រីឯការរីកចម្រើនសង្គម គឺចេញពីគ្រួសារ ទៅជាសង្គម និងពីសង្គមទៅជារដ្ឋ។”
បើតាមទស្សនៈរបស់អារីស្តូត ដែលបាននិយាយនៅក្នុងស្នាដៃនៃនយោបាយ គឺរដ្ឋបើតាមលក្ខណៈធម្មជាតិរបស់ខ្លួននាំមុខបុគ្គល ពីព្រោះលក្ខណៈធម្មជាតិរបស់រដ្ឋមានទីតាំងនៅមុនលក្ខណៈធម្មជាតិរបស់គ្រួសារ និងបុគ្គល។ កត្តាចាំបាច់ ដើម្បីឲ្យរដ្ឋនាំមុខបុគ្គល តាមអារីស្តូតថា “រដ្ឋត្រូវបង្កលក្ខខណ្ឌល្អប្រសើរសម្រាប់ជីវិតពលរដ្ឋ។ មានតែនៅក្នុងរដ្ឋទេ ទើបមនុស្សអាចមានការជឿនលឿន ពីព្រោះរដ្ឋនាំមក នូវយុត្តិធម៌ និងសីលធម៌ ដែលបម្រើផលប្រយោជន៍រួមរបស់ប្រជាជន។” ត្រង់នេះ អារីស្តូត បាននិយាយអំពីរដ្ឋ ដូចជាការចុះកិច្ចព្រមព្រៀងសង្គមរបស់ប្រជាពលរដ្ឋ ដែលជាទស្សនទាននៃការកកើតសង្គមពលរដ្ឋ និងនីតិរដ្ឋ។ ថ្វីបើអារីស្តូតពុំបានបែងចែកឲ្យដាច់រវាងរដ្ឋ និងសង្គមពលរដ្ឋយ៉ាងណាក៏ដោយ ក៏អារីស្តូតបាននិយាយថា “រដ្ឋត្រូវតែឆ្លុះបញ្ចាំងនូវផលប្រយោជន៍របស់ប្រជាពលរដ្ឋ។” នៅក្នុងទ្រឹស្តីរបស់អារីស្តូត ក៏ដូចជានៅក្នុងទ្រឹស្តីរបស់ផ្លាតូដែរ មានបង្កប់នូវលក្ខណៈផ្តាច់ការនិយម។ មនុស្សគឺជាផ្នែកមួយរបស់រដ្ឋ ផលប្រយោជន៍បុគ្គល មិនត្រូវធ្វើឲ្យប៉ះពាល់ដល់ផលប្រយោជន៍រួមទេ។ នៅក្នុងការវាយតម្លៃរបស់អារីស្តូត ពលរដ្ឋគឺជាផ្នែកមួយនៃនយោបាយរួម។ អារីស្តូតបានហៅពាក្យថា ពលរដ្ឋ គឺជាមនុស្សដែលមានសេរីភាព ប៉ុន្តែសេរីភាពមានអត្ថន័យត្រឹមតែពាក្យផ្ទុយនឹងទាសភាពប្រជាពលរដ្ឋ មិនមែនជាទាសករទេ គ្មាននរណាដឹកនាំគេទេ។ ពលដ្ឋធ្វើការងារ តែជាយោធា និងការងារទាក់ទងនឹងតុលាការ រីឯការងារធ្វើស្រែចំការ និងផលិតកម្ម គឺជាការងារទាសករ។ អារីស្តូត បានកំណត់គោលការណ៍របស់អភិជនាធិបតេយ្យ គឺគុណធម៌។ គោលដៅរបស់អភិជនាធិបតេយ្យ គឺទ្រព្យសម្បត្តិ។ គោលដៅរបស់ប្រជាធិបតេយ្យ គឺសេរីភាព។ គឺមានតែ Polity ទេ ដែលចាត់ទុកដូចជាទម្រង់គ្រប់គ្រងរដ្ឋគំរូ មានអំណោយផលល្អ ហើយរបបនយោបាយគំរូដ៏ល្អបង្ខំទៅដោយសារធាតុបីយ៉ាងខាងលើនេះ។ ហើយអ្វីទៅដែលហៅថារបបនយោបាយអភិជនាធិបតេយ្យត្រឹមត្រូវពិតប្រាដក គឺនៅពេលណា មានការដឹកនាំល្អ បានបង្រួបបង្រួមប្រយោជន៍ទាំងអ្នកមាន ទាំងអ្នកក្រ។ វណ្ណៈកណ្តាល ដែលកំណត់មុខមាត់របស់ Polity គឺស្ថិតនៅចន្លោះ រវាងអ្នកមាន និងអ្នកក្រ ហើយថែមទាំងជួយថែរក្សាសង្គមឲ្យមានស្ថេរភាព និងគ្មានព្រឹត្តិការណ៍បដិវត្តន៍ ដូច្នេះហើយ របបនេះ គឺជារបបដ៏ល្អ រក្សាមិនឲ្យមានចលាចល អស្ថេរភាព ដែលអារីស្តូតបានចាត់ទុកថា ជាទម្រង់គ្រប់គ្រងរដ្ឋគំរូ ត្រឹមត្រូវសម្រាប់ជម្រើសរបស់អ្នកដឹកនាំ។
អារីស្តូតមានភាពល្បីល្បាញមិនមែនតែអំពីទស្សនវិជ្ជានយោបាយរបស់លោកនោះទេ ក៏ប៉ុន្តែ រឹតតែល្បីល្បាញជាងនេះទៅទៀត គឺអំពីទ្រឹស្តីវិទ្យាសាស្រ្ត។
យោងតាមអារីស្តូត និយមន័យទូលាយនៃទស្សនវិជ្ជា គឺការស្រឡាញ់ និងការស្វែងរកចំណេះដឹងគ្រប់សព្វបែបយ៉ាងទាំងអស់ ទាំងចំណេះដឹងខាងសង្គម សីលធម៌ នយោបាយ និងវិទ្យាសាស្រ្ត (គឺការសិក្សាទៅលើធម្មជាតិ)។ ហេតុដូច្នេះហើយបានជាទស្សនវិជ្ជារបស់អារីស្តូតមិនផ្តោតជាចម្បងតែទៅលើការត្រិះរិះពិចារណាពីទស្សនទានអរូបិយនោះទេ។ ផ្ទុយទៅវិញ អារីស្តូតបានចំណាយពេលជាច្រើន សិក្សាទៅលើផ្នែកវិទ្យាសាស្រ្ត។
ជាការពិតណាស់ថា “វិទ្យាសាស្រ្ត” នៅក្នុងសម័យកាលអារីស្តូតនោះ មិនមានលក្ខណៈវិទ្យាសាស្រ្តដូចជានៅក្នុងសម័យកាលបច្ចុប្បន្ននេះទេ ហើយជាទូទៅ គេតែងតែចាត់បញ្ចូល “វិទ្យាសាស្រ្ត” របស់អារីស្តូតទៅក្នុងផ្នែកទស្សនវិជ្ជាមួយដែរ គឺ “ទស្សនវិជ្ជានៃធម្មជាតិ”។ ក៏ប៉ុន្តែ បើទោះបីជាយ៉ាងនេះក៏ដោយ ជាទូទៅ គេនៅតែចាត់ទុកអារីស្តូតថាជា “អ្នកវិទ្យាសាស្រ្តដំបូងគេបង្អស់” នៅក្នុងប្រវត្តិសាស្រ្ត។
នៅក្នុងការសិក្សាទៅលើវិទ្យាសាស្រ្ត អារីស្តូតបានបង្កើតឡើងនូវវិធីសាស្រ្តដ៏ថ្មីស្រឡាងមួយ ហើយដែលគេចាត់ទុកថាជាស្នាដៃដ៏ចម្បងមួយរបស់អារីស្តូត គឺ តក្កវិទ្យា (Logique)។
“មនុស្សគ្រប់រូបសុទ្ធតែត្រូវស្លាប់។
“សូក្រាតគឺជាមនុស្ស។
“ដូច្នេះ សូក្រាតគឺត្រូវស្លាប់។
នេះគឺជាពំនោលដែលគេតែងតែធ្លាប់ឮជាញឹកញយ ហើយពំនោលនេះ ថ្វីដ្បិតតែនិយាយពីឈ្មោះសូក្រាត តែតាមការពិត វាគឺជាគោលការណ៍តក្កវិទ្យា ដែលបង្កើតឡើងដោយអារីស្តូត ដើម្បីទុកប្រើជាវិធីសាស្រ្តក្នុងការសិក្សា ស៊ើបអង្កេត ទាំងនៅក្នុងផ្នែកទស្សនវិជ្ជា ក៏ដូចជាវិទ្យាសាស្រ្ត។
តាមការពិត ឥទ្ធិពលខ្លាំងជាងគេនៃគោលគំនិតរបស់អារីស្តូត ដែលបានរីកសាយភាយ និងអូសបន្លាយពេលរហូតដល់ទៅរាប់ពាន់ឆ្នាំក្រោយមកទៀតនោះ គឺទ្រឹស្តីទាក់ទងនឹងវិទ្យាសាស្រ្តនេះឯង។ នៅក្នុងការសិក្សាខាងផ្នែកវិទ្យាសាស្រ្តនេះ អារីស្តូតបានប្រើតក្កវិទ្យាធ្វើជាមូលដ្ឋាន ដើម្បីធ្វើការត្រិះរិះពិចារណា ទាញហេតុនិងផល ចេញពីការសង្កេតទៅលើធម្មជាតិ ហើយឈានទៅធ្វើសេចក្តីសន្និដ្ឋានបង្កើតជាទ្រឹស្តី។ ក៏ប៉ុន្តែ ទ្រឹស្តីវិទ្យាសាស្រ្តអស់ទាំងនេះ មិនត្រូវបានឆ្លងកាត់ការផ្ទៀងផ្ទាត់ដោយការធ្វើពិសោធន៍នោះទេ។ ហេតុដូច្នេះហើយបានជារហូតមកទល់នឹងពេលបច្ចុប្បន្ននេះ គេដឹងថា ទ្រឹស្តីវិទ្យាសាស្រ្តមួយចំនួនរបស់អារីស្តូតជាទ្រឹស្តីខុសឆ្គងទាំងស្រុង។
អារីស្តូតលើកឡើងថា គ្រប់អ្វីៗទាំងអស់ដែលគេមើលឃើញនៅក្នុងធម្មជាតិសុទ្ធតែផ្សំឡើងដោយសារធាតុដើមតែ ៤ប៉ុណ្ណោះ គឺ ទឹក ដី ភ្លើង និងខ្យល់។ បូកនឹងសារធាតុដើមទី៥ ដែលជាធាតុផ្សំនៃអ្វីៗដែលនៅលើមេឃ ឬនៅស្ថានសួគ៌។ ក៏ប៉ុន្តែ នៅក្នុងពេលបច្ចុប្បន្ននេះ ការសិក្សាស្រាវជ្រាវ តាមរយៈការធ្វើពិសោធន៍ និងការសង្កេតដោយប្រើបច្ចេកវិទ្យាទំនើបៗបង្ហាញថា ទឹក ដី ភ្លើង និងខ្យល់ មិនមែនជាសារធាតុដើមនោះទេ។ ផ្ទុយទៅវិញ ទាំងទឹក ដី ភ្លើង និងខ្យល់ ព្រមទាំងអ្វីៗផ្សេងទៀតនៅក្នុងចក្រវាលយើងនេះសុទ្ធតែផ្សំឡើងដោយសារធាតុផ្សេង ដែលរួមមានដូចជា អ៊ីដ្រូសែន អុកស៊ីសែន កាបោន ព្រមទាំងសារធាតុដើមផ្សេងទៀត ដែលមានចំនួនដល់ទៅរាប់រយឯណោះ។
ទាក់ទងនឹងផ្នែកតារាសាស្រ្ត និងការសិក្សាពីលោកធាតុ (Cosmologie) អារីស្តូតអះអាងថា ផែនដីមានរាងជាស៊្វែរ ដែលផ្ទុយពីការយល់ឃើញរបស់មនុស្សទូទៅនៅពេលនោះដែលថាផែនដីមានរាងសំប៉ែត ក៏ប៉ុន្តែ អារីស្តូតយល់ថា ផែនដី គឺជាចំណុចកណ្តាលនៃចក្រវាល ពោលគឺ ផែនដីស្ថិតនៅស្ងៀមមួយកន្លែង ចំណែកឯព្រះអាទិត្យ ព្រះចន្ទ ព្រមទាំងផ្កាយទាំងអស់ដែលនៅលើមេឃសុទ្ធតែធ្វើដំណើរវិលជុំវិញភពផែនដី។
ម្យ៉ាងទៀត អារីស្តូតបានកំណត់ថា គ្រប់វត្ថុទាំងអស់សុទ្ធតែមានចលនាសំដៅទៅរកចំណុចកណ្តាលនៃចក្រវាល ហើយដោយសារតែផែនដីគឺជាចំណុចកណ្តាលនៃចក្រវាល ដូច្នេះហើយបានជាគ្រប់វត្ថុទាំងអស់ត្រូវធ្លាក់មកលើដី ហើយវត្ថុដែលមានទម្ងន់កាន់តែធ្ងន់ធ្លាក់ចុះកាន់តែលឿន។
ក្រោយមក ទ្រឹស្តីអស់ទាំងនេះរបស់អារីស្តូតត្រូវបានច្រានចោលដោយអ្នកវិទ្យាសាស្រ្តសម័យទំនើប ដោយចាប់ផ្តើមចេញពី នីកូឡា កូពែនិក ដែលលើកឡើងថា ភពផែនដីមិនមែនជាចំណុចកណ្តាលនៃចក្រវាល។ កាលីឡេបង្កើតនូវទ្រឹស្តីដែលលើកឡើងថា រាល់វត្ថុទាំងអស់ មិនថាធ្ងន់ឬស្រាល សុទ្ធតែធ្លាក់ចុះក្នុងល្បឿនស្មើគ្នា។ ទ្រឹស្តីដែលត្រូវបានគេបញ្ជាក់តាមរយៈការធ្វើពិសោធន៍ជាក់ស្តែង នៅលើដីព្រះចន្ទ នៅឆ្នាំ១៩៧១។ ចំណែកឯអ៊ីសាក់ញូតុនបានបង្កើតនូវទ្រឹស្តីដែលពន្យល់ថា វត្ថុធ្លាក់ចុះមកលើដី គឺដោយសារតែកម្លាំងទំនាញ ហើយកម្លាំងទំនាញនេះក៏មិនមែនមានតែនៅលើផែនដីនោះដែរ តែមាននៅគ្រប់ទីកន្លែងទាំងអស់នៅក្នុងចក្រវាលទាំងមូល ដែលគេហៅថា “កម្លាំងទំនាញសកល”។
ក៏ប៉ុន្តែ បើទោះបីជាមានការខុសឆ្គងច្រើនបែបនេះក៏ដោយ ក៏ទ្រឹស្តីវិទ្យាសាស្រ្តរបស់អារីស្តូតត្រូវបានគេយកមកធ្វើជាមូលដ្ឋានក្នុងការសិក្សា និងមានឥទ្ធិពលចាក់ឫសនៅក្នុងសង្គមអស់រយៈពេលរហូតទៅដល់រាប់ពាន់ឆ្នាំ ហើយនេះមិនមែនជាកំហុសរបស់អារីស្តូតនោះទេ។
តាមការពិត តាមការសង្កេតមើលជាទូទៅ ទ្រឹស្តីវិទ្យាសាស្រ្ត មិនថារបស់អារីស្តូត ឬរបស់អ្នកប្រាជ្ញខាងវិទ្យាសាស្រ្តល្បីៗណាមួយផ្សេងទៀតក៏ដោយ មិនមានទ្រឹស្តីណាមួយដែលត្រឹមត្រូវឥតខ្ចោះនោះទេ។ មានទ្រឹស្តីវិទ្យាសាស្រ្តជាច្រើនដែលពីដំបូងគេគិតថាត្រឹមត្រូវ តែក្រោយមកត្រូវគេរកឃើញថាជាទ្រឹស្តីខុសឆ្គង ឬមិនពេញលេញ ហើយត្រូវគេច្រានចោល ឬធ្វើការកែលម្អឲ្យកាន់តែសុក្រឹតឡើងពីជំនាន់មួយទៅជំនាន់មួយ។ ទាំងនេះគឺជារឿងធម្មតា ហើយវាជាផ្នែកមួយនៃដំណើរវិវឌ្ឍកាន់តែប្រសើរឡើងនៃចំណេះដឹងរបស់មនុស្សជាតិ។
ចំពោះករណីអារីស្តូតវិញ ទ្រឹស្តីវិទ្យាសាស្រ្តរបស់អារីស្តូត (រួមទាំងទ្រឹស្តីខុសឆ្គងជាច្រើនផងនោះ) បានជះឥទ្ធិពលយូរអង្វែងដោយគ្មានអ្នកប្រឆាំង ឬកែលម្អ ដោយសារតែហេតុផលដ៏ចម្បងមួយ គឺអារីស្តូតមានទ្រឹស្តីស្របនឹងគោលជំនឿរបស់វិហារកាតូលិក ដែលជាស្ថាប័នដ៏មានអំណាចបំផុតនៅចាប់តាំងពីសម័យកាលចក្រភពរ៉ូម និងនៅក្នុងសម័យកាលក្រោយៗមកទៀត។
ហេតុដូច្នេះហើយបានជា បណ្តាជនទូទៅនៅតាមបណ្តាប្រទេសដែលស្ថិតក្រោមឥទ្ធិពល និងក្រោមអំណាចវិហារកាតូលិក តែងតែនាំគ្នាជឿទាំងស្រុងទៅលើទ្រឹស្តីរបស់អារីស្តូត ហើយបើទោះជាអ្នកដែលមិនយល់ស្របតាមអារីស្តូតក៏ភាគច្រើនមិនហ៊ានបង្ហាញនូវទស្សនៈរបស់ពួកគេជាសាធារណៈនោះដែរ ពីព្រោះថា ការបញ្ចេញទស្សនៈផ្ទុយពីទ្រឹស្តីរបស់អារីស្តូត គឺមានន័យស្មើនឹងការប្រឆាំងទៅនឹងសេចក្តីបង្រៀនរបស់វិហារកាតូលិក ហើយអាចនឹងត្រូវជាប់ទោសពីបទប្រមាថសាសនា។
ទ្រឹស្តីវិទ្យាសាស្រ្តរបស់អារីស្តូតក៏បានចាក់គ្រឹះយ៉ាងយូរអង្វែងអស់រយៈពេលរហូតដល់ទៅប្រមាណជា ២ពាន់ឆ្នាំ គឺរហូតដល់សតវត្សរ៍ទី១៧គ.ស ទើបចាប់ផ្តើមមានការកែប្រែ ដែលគេហៅថាជា “បដិវត្តន៍នៃវិទ្យាសាស្រ្ត” ជាពិសេស គឺតាមរយៈទ្រឹស្តីវិទ្យាសាស្រ្តសម័យទំនើបរបស់កាលីឡេ។
No comments:
Post a Comment